woensdag 22 december 2010

Interview met blogger Peter Decroubele

Peter Decroubele werkt als (sport-)journalist bij Radio 1 en Sporza. Wanneer hij nog een gaatje over heeft in zijn drukke agenda, schrijft hij een stuk voor zijn blog: Het Radiofonisch Instituut. Verder omschrijft hij zichzelf als ‘iemand die houdt van het onverwachte, het boeiende en het onregelmatige’. Een gesprek over hoe en het waarom van zijn blog.



Een eenvoudige vraag om te starten. Wat vindt een blogger van het bloggen?
Peter Decroubele: “Ik ben voorstander van blogs. De goeie zaak is dat zo iedereen journalist wordt. Maar het negatieve punt daaraan is dat de objectiviteit vaak ver te zoeken is. Als iedereen zijn mond open doet, is de ratio soms ver te zoeken. Je moet dus wel het kaf van het koren scheiden bij de bloggers.”

Hoe kwam u op het idee om een blog te maken?
Peter Decroubele: “Daarvoor zijn verschillende redenen. Ik ben nogal een extravert persoon. Dingen schrijven en vertellen is één van mijn passies. Ik heb vaak het gevoel dat een publiek noodzakelijk is. Ook mijn vrouw speelde een belangrijke rol bij het oprichten van mijn blog. Lien Braeckevelt. Zij was één van de zogenoemde A-Bloggers, en richtte onder meer gentblogt op. Bovendien vind ik bloggen heel gemakkelijk. Je kan het gewoon van je thuis en veel vrienden van mij deden het al. Kortom, het zat er gewoon aan te komen.”

U eerste post dateert uit 2006. Welke verwachtingen had u bij het ontstaan van uw blog?
Peter Decroubele: “Mijn eerste post was de geloofsbelijdenis.  Hierin legde ik uit waarom ik startte met mijn blog en in welke mate technologie weinig of geen invloed had op mij, buiten het feit dat ik altijd het gevoel krijgt dat ik achter zit. Mijn verwachtingen waren ook niet zo hoog bij de start van mijn blog. Ik hoopte op veel lezers en enkele reacties.”

Krijgt u er veel? Zaten er ook al minder aangename bij?
Peter Decroubele: “De laatste tijd krijg ik minder reacties, omdat ik in 2010 niet veel gepost heb. Echte negatieve reacties heb ik niet gekregen, al herinner ik mij wel één incident met een op zijn pik getrapte nonkel van mij.”

Welke onderwerpen schotelt u graag voor aan uw lezers?
Peter Decroubele: “Verschillende. Vele bezoekers komen terug voor mijn muziekfragmenten dus post ik die regelmatig, eventueel met een Youtube-clip erbij. Ik schrijf regelmatig beschouwingen. Maar ook dingen over mijn kinderen,  meer columneske toestanden.”

In hoeverre speelt u job als journalist daarin mee? Journalisten moeten toch serieus genomen worden?
Peter Decroubele: “Mijn job speelt bewust weinig mee op mijn blog. Ik ben ook begonnen met het idee dat mijn blog iets compleet anders moest zijn dan mijn werk, geen vrt-getinte dingen dus. Ook over sport zal je mij niet snel iets zien schrijven.”

Welke waarde hecht u zelf aan uw blog?
Peter Decroubele: “Ik zie mijn blog als iets leuk, iets dat is er is, maar meer ook niet. Al moet ik wel bekennen dat de blog er de laatste tijd wat verwaarloosd bij ligt. Wat ik wel belangrijk vind, is het archiefaspect van mijn blog. Het is een soort dagboek van de voorbije vier jaar van mijn leven. In de loop der jaren zorgde het ook voor vriendschappen, niet alleen online, ook in real life.”

Wat maakt u blog speciaal? Waarom moeten mensen uw blog volgen?
Peter Decroubele: “Niemand moet mijn blog volgen. Volgens sommigen kan ik goed schrijven en blog ik over zaken waar niemand anders over blogt. Dat zijn misschien redenen om toch eens naar mijn blog te surfen.”

Hoe ziet de toekomst van uw blog eruit? Hoopt u nog lang te bloggen?
Peter Decroubele: “Ik heb geen enkel idee. Ik heb wel het gevoel dat, onder meer door Facebook, het bloggen temp passé is. Er zal altijd wel een deel van het publiek kiezen voor het behouden van bloggen. En dat kan een vooruitgang beteken voor de blog-wereld. Er zullen minder om minder passanten zijn, en de gemotiveerde bloggers en lezers blijven over. Ik hoop dan ook binnenkort mijn blog nieuw leven in te blazen, zodat ik nog een tijdje kan door gaan.”

Heeft u nog nooit het gevoel gehad ‘was ik er maar nooit mee begonnen’?
Peter Decroubele: “Ik heb wel al overwogen om te stoppen maar nu maak ik het mij makkelijker. Als ik niet wil schrijven dan post ik niets. Ik zie niet direct een rede om mijn blog van het net te verwijderen.”

Welke blog zou u aanraden en waarom?
Peter Decroubele: “Los van het feit dat Lien mijn vrouw is vind ik haar blog wel goed. Lienweb.be wordt massaal gevolgd door jonge moeders die kozen voor een carrière. Ook gentblogt.be is zeker de moeite om te volgen. Dat is een mooi voorbeeld van stadsliefhebbers gecombineerd met internetjournalistiek. Mijn laatste aanrader wordt blog.zog.org, de godfather van de Vlaamse bloggerij!"

Het Radiofonisch Instituut: eerste post



Geen opmerkingen:

Een reactie posten